آخرین اخبار نشریه
    روان‌شناسی فرهنگی زن ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    نشریه روان‌شناسی فرهنگی زن، فصلنامه ای با دسترسی باز (به متن مقالات) است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز منـتشر می‌شود. این نشریه از سیاست داوری تخصصی دو سو ناشناس در بررسی مقالات استفاده نموده و دستاوردهای علمی در زمینه‌های مختلف علوم و دستاوردهای مرتبط با حیطه‌های فعالیت زنان که مبتنی بر یافته ­های پژوهشی و توصیفی به روز می باشد را منتشر می‌‌نماید. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی از اصول و معیارهای کمیته اخلاق نشر (COPE) پیروی می‌کند. نشریه علمی روان‌شناسی فرهنگی زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، مقاله‌های پژوهشی و نتایج تحقیقات علمی در زمینه‌های علمی مرتبط را که قبلا در نشریات دیگری به چاپ نرسیده و یا هم زمان به نشریات دیگری ارسال نگردیده باشد را مورد پذیرش قرار می دهد. همه مقالات ارسالی توسط نرم افزارهای مشابهت یاب همانندجو (ایرانداک) و همتاجو بررسی می‌شوند تا از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران معتبر و مجرب به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرند.  این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ضریب Q3، ثبت شده است. (مطالعه بیشتر)


    عنوان نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن
    صاحب امتیاز و ناشر  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    دوره انتشار فصلنامه 
    نوع داوری داوری همتا دو سو ناشناس 
    نرم‌افزارهای مشابهت یاب همانندجو (ایرانداک) و همتاجو 
    سال آغاز انتشار  1388
    ضریب تأثیر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (1400) Q3

    هزینه‌های پردازش مقاله

    طبق مجوز دریافت شده از دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815مورخ 1398/10/4، هزینه نهایی چاپ مقاله 5/000/000 ریال می باشد.

             

     

     

    به اطلاع نویسندگان و پژوهشگران گرامی می‌رساند،  نشریه روان شناسی فرهنگی زن از شمارگان بهار 1402(شماره 55) از طرف کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور (وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری ایران) به عنوان نشریه علمی، موفق به کسب اعتبار و دریافت رتبه «ب» شده است.

     


    آخرین مقالات منتشر شده
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - ارائه مدل ساختاری تصویر تن بر اساس طرحواره‌‌های جنسی، تیپ شخصیتی، نگرش به خوردن با میانجی‌گری کمال‌گرایی در افراد دچار آسیب فرهنگی اختلال بدشکلی بدن
      رقیه اسلام نیا جواد خلغتبری شهره قربان شیرودی
      شماره 58 , دوره 15 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری تصویر تن بر اساس طرحواره‌‌های جنسی، تیپ شخصیتی، نگرش به خوردن با میانجی گری کمال‌گرایی در زنان با آسیب فرهنگی اختلال ‌بدشکلی‌بدن مراجعه‌کننده به کلینیک‌ های زیبایی استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش زنان مراجعه کننده به کلینیک‌ های ز چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری تصویر تن بر اساس طرحواره‌‌های جنسی، تیپ شخصیتی، نگرش به خوردن با میانجی گری کمال‌گرایی در زنان با آسیب فرهنگی اختلال ‌بدشکلی‌بدن مراجعه‌کننده به کلینیک‌ های زیبایی استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش زنان مراجعه کننده به کلینیک‌ های زیبایی استان مازندران (شهر‌های آمل، بابل، ساری و قائم شهر) بود. حجم نمونه 330 نفر بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه رضایت از تصویر تن سوئوتو و گارسیا (2002)، پرسشنامه طرح‌واره جنسی اندرسون و سیروانوسکی (1994)، پرسشنامه تیپ شخصیتی کاستا و مک‌کری (1992)، پرسشنامه نگرش به خوردن کانر و همکارانش (1979) و پرسشنامه کمال‌گرایی تری‌شورت و همکاران (1995) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از نرم افزار SPSS22 و Amos23 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین طرحواره‌ های جنسی و تصویر تن در افراد با ‌بدشکلی‌بدن با میانجی گری کمال گرایی رابطه معنادار وجود دارد. هم چنین بین تیپ شخصیتی و تصویر تن در افراد با بدشکلی‌بدن با میانجی گری کمال گرایی رابطه معنادار وجود دارد. بین نگرش به خوردن و تصویر تن نیز در افراد با ‌بدشکلی‌بدن با میانجی گری کمال گرایی رابطه معنادار وجود دارد.در کل نتایج نشان داد که تصویر تن با همه متغیرهای مورد بررسی ارتباط معناداری دارد و از آن جا که ظاهر انسان بخشی از شخصیت و هویت فرد را تشکیل می دهد و در موقعیت های فرهنگی و اجتماعی نمایان می شود نارضایتی از آن عامل خطر برای بسیاری از اختلالات را فراهم می کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - خشونت علیه زنان در آثار داستانی نویسنده زن معاصر فریبا وفی
      لیلا عاشقی قلعه ناصر علیزاده خیاط آرش مشفقی
      شماره 42 , دوره 11 , زمستان 1398
      هدف از پژوهش حاضر، بررسی خشونت علیه زنان در آثار داستانی فریبا وفی است. در این پژوهش خشونت علیه زنان و پیرو آن آسیب‌هایی که زنان را درگیر خود می‌کند به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. فریبا وفی نویسنده‌ای رئالیست است که مهم ترین دغدغه‌اش مشکلات زنان است و داستان را بست چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر، بررسی خشونت علیه زنان در آثار داستانی فریبا وفی است. در این پژوهش خشونت علیه زنان و پیرو آن آسیب‌هایی که زنان را درگیر خود می‌کند به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. فریبا وفی نویسنده‌ای رئالیست است که مهم ترین دغدغه‌اش مشکلات زنان است و داستان را بستری برای بیان مصائب زنان جامعه در نظر گرفته است. وی در داستان‌هایش از نگاه شخصیت‌های زن به جزئیات زندگی زنان و انواع خشونت اشاره کرده است. در این مقاله، با بررسی آثار این نویسنده، نشان داده شد که زنان و دختران در اکثر داستان‌های فریبا وفی خشونت را تجربه کرده اند. نتایج حاکی از آن است که زنان داستان های او شخصیتی ایستا و راکد دارند و اغلب قربانی مردسالاری و خواسته‌های جامعه مردانه می‌شوند و در مقابل خشونت‌ها منفعل هستند. بعضی از این زن ها منزوی‌شده و سکوت اختیار کرده اند و دچار بحران‌های روحی و روانی شده و بعضی دیگر دچار آسیب‌های اجتماعی شده اند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - الگوی ذهنی متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی در خصوص علل و آسیب های فرهنگی کودک همسری در دختران
      فاطمه جلیلی مرتضی منادی حسین کریمی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      هدف از پژوهش حاضر بررسی الگوی ذهنی متخصصان روان شناسی و جامعه‌شناسی در خصوص علل و آسیب های فرهنگی کودک همسری در دختران بود. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی می باشد. نمونه مورد پژوهش16 مصاحبه‌شونده از متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی بود که به روش چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر بررسی الگوی ذهنی متخصصان روان شناسی و جامعه‌شناسی در خصوص علل و آسیب های فرهنگی کودک همسری در دختران بود. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی می باشد. نمونه مورد پژوهش16 مصاحبه‌شونده از متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی بود که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی داده‌های گردآوری‌شده به اشباع نظری رسیدند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع پژوهش‌های آمیخته (کیفی-کمی) بود. در پژوهش حاضرجهت گرد آوری دادهها از تکنیک روش شناسی کیو(Q)استفاده شد.مجموعة عبارات کیو(Q)در 29 آیتم از بین مصاحبه های عمیق با متخصصین و پیشینة پژوهش به دست آمد. روایی محتوا و صوری نمودار کیو و آیتم ها به تأیید متخصصین رسید. یافته ها نشان داد که ذهنیت متخصصان به ترتیب اولویت در شش الگوی ذهنی مختلف اعتقاد گرایان، کلان گرایان، خانواده ‎گرایان، اجتماع گرایان، مذهب گرایان و فرد گرایان طبقه بندی شد. هم چنین علت اصلی کودک همسری دختران را افرادی که الگوی ذهنی اعتقاد گرایان را داشتند مسائل اعتقادی ، کلان گرایان مسائل کلان ،خانواده ‎گرایان مسائل درون خانواده‎ای، اجتماع گرایان مسائل اجتماعی، مذهب گرایان مسائل مذهبی و فرد گرایان مسائل فردی را گزارش کردند. طبق نظر روان شناسان و جامعه شناسان، فرهنگ سازی نقش اصلی و اساسی در پیشگیری از کودک همسری دختران را ایفا می‌کند و لازم است در این زمینه فعالیتهای بیشتری صورت گیرد. استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها برای نشان دادن عواقب و پیامدهای ناشی از کودک همسری دختران به صورت‌های مختلف می‌تواند در انتقال پیام‌ها و ممانعت از این عمل موثر واقع شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر فرآیندهای خانواده ایرانی و بهزیستی روانی در زنان سرپرست خانوار
      مرضیه مشعل پور نازنین جبارزاده
      شماره 58 , دوره 15 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر فرایند خانواده ایرانی و بهزیستی روانی زنان سرپرست خانوار شهر خرمشهر بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان سرپرست خانوار شهر خرمشهر در سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 نفر از زنان سرپرست خانوار بود که به صورت هدفمند انتخاب و در د چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر فرایند خانواده ایرانی و بهزیستی روانی زنان سرپرست خانوار شهر خرمشهر بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان سرپرست خانوار شهر خرمشهر در سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 نفر از زنان سرپرست خانوار بود که به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نقر) جایگزین شدند. طرح پژوهش آزمایشی ازنوع پیش آزمون_ پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ریف (1989) و مقیاس خودگزارشی فرایندهای خانوادگی برای خانواده های ایرانی سامانی(1387) بود. مداخله برنامه آموزش مثبت اندیشی در طول 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام برنامه آموزشی، پس آزمون برای دو گروه اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و یک متغیری، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد بین میانگین‌های فرآیند خانواده دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (90/11F= و 05/0>P). هم‌چنین بین میانگین‌های بهزیستی روانی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (85/13F= و 05/0>P). بنابر این می توان نتیجه گرفت که آموزش مثبت اندیشی بر فرآیند خانواده و بهزیستی روانی زنان سرپرست خانوار اثربخش است و می توان برای ارتقاء فرایند خانواده ایرانی ، بهزیستی روانی و در پی آن توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و جامعه بهره جست. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - سلسله مراتب نیازهای زنان در قصه‌های کهن ایرانی مبتنی بر هرم آبراهام مزلو
      زینب برزگرماهر خدابخش اسداللهی
      شماره 53 , دوره 14 , پاییز 1401
      هدف پژوهش حاضر، بررسی سلسله مراتب نیازهای زنان در قصه های کهن ایرانی مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ قصه های کهن ایرانی است. نمونۀ پژوهش قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، بر اساس سلسله مراتب نیازهای هرم مزلو در زنا چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی سلسله مراتب نیازهای زنان در قصه های کهن ایرانی مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ قصه های کهن ایرانی است. نمونۀ پژوهش قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، بر اساس سلسله مراتب نیازهای هرم مزلو در زنان بود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شد و قصه های کهن ایرانی و مضامین مرتبط با نیازهای زنان که مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود بررسی شدند. سپس اطلاعات جمع آوری شده مورد تطبیق و تحلیل روان شناختی قرار گرفت و درنهایت الگویی مشخص از نیازهای زنان ترسیم شد. نتایج نشان داد که: وجود شخصیت های مختلف از جمله شخصیت زنان و کنش های رفتاری مختلف، زمینۀ تحلیل روان شناختی این متون را فراهم آورده است. بر این اساس، نیازهای روان شناختی زنان در قصه های کهن از جمله قصه های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، مطابق با انگیزش و میزان احساس رضایت درونی آن ها از زندگی، بر اساس هرم نیازهای اولیۀ (نیاز زیستی، نیاز ایمنی، نیاز عشق و وابستگی، نیاز احترام به خود و دیگران و نیاز خود شکوفایی) آبراهام مزلو طبقه بندی شده است. نیازهای زیستی که در قاعدۀ هرم مزلو قرار دارد، در برخی از قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه و سندبادنامه منعکس شده است. نیاز زنان به عشق، وابستگی و ایمنی در طبقات بعدی هرم مورد توجه بوده است؛ هم چنین در قصه های کلیله ودمنه، سمک عیار و مرزبان نامه، نمودهایی از خودشکوفایی مشاهده شد؛ به عبارتی نیازهای زنان در قصه های کهن، قابلیت طبقه بندی بر مبنای هرم نیاز آبراهام مزلو را دارد. طبق نظر مزلو تأمین نیازهای هر طبقه زمینۀ ظهور نیازهای طبقات بالاتر را فراهم می آورد. بر این اساس جهت خودشکوفایی و خلاقیت در زنان می بایست نخست نیازهای زیستی و ایمنی برآورده شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - جایگاه زن در تمدن ساسانی براساس شواهد تاریخی و باستان‌شناختی
      میلاد باغ شیخی
      شماره 43 , دوره 11 , بهار 1399
      هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه زن در تمدن ساسانی از منظر شواهدِ تاریخی و باستان‌شناختی می‌باشد. جامعۀ پژوهش شامل نقوش زنان در آثار فرهنگی برجای مانده از دوران ساسانی است. نمونه پژوهش شامل نقش زن در مواد فرهنگی برجای مانده از عصر ساسانی براساس شواهد باستان‌شناختی است. طرح پ چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه زن در تمدن ساسانی از منظر شواهدِ تاریخی و باستان‌شناختی می‌باشد. جامعۀ پژوهش شامل نقوش زنان در آثار فرهنگی برجای مانده از دوران ساسانی است. نمونه پژوهش شامل نقش زن در مواد فرهنگی برجای مانده از عصر ساسانی براساس شواهد باستان‌شناختی است. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی بود. گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای و از طریق فیش-برداری انجام شد و پس از آن به بررسی شواهد برجای ماندۀ باستان‌شناختی از جایگاه زن در ایرانِ فرهنگی ساسانی پرداخته شد و اطلاعات به صورت کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد نقش زن در هنرهای وابسته به معماری نظیر نقاشی، گچ‌بری، پارچه‌بافی، موزاییک وغیره مشهود است و به لحاظِ جایگاه سیاسی، زنان از قدرت خوبی در جامعه برخوردار بودند و منابع تاریخی و شواهد باستان‌شناسی نظیر سکه‌ها آن را تأیید می‌نماید؛ از طرفی دیگر یافت شدن تصویر زنان در میان اکثر مواد فرهنگی باستان‌شناسی نشان از آن دارد که احترام به زن و گستردگی فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی وغیره هنر، دیگر خاص دربار و در دستِ اعضای سلطنتی نیست، بلکه با بهبود یافتن قوانین اجتماعی، زنان از جایگاه و آزادی عمل بهتری در کنار با جامعۀ طبقاتی مردسالار داشتند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - سیمای حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه عرفانی امام خمینی(ره)
      اکرم بهلولی علی یار حسینی
      شماره 21 , دوره 6 , پاییز 1393
      امام خمینی (ره) در مورد اسرار وجودی حضرت فاطمه زهرا (س) حقایقی را بیان نمودند که در آموزه های دینی وعرفانی به آن حقایق اشاره گردیده است. امام خمینی (ره) فاطمه زهرا را تجلی گاه همه ی کمالات انسانی و در واقع موجودی ملکوتی می داند که به صورت انسان در عالم ملک ظهور کرده است چکیده کامل
      امام خمینی (ره) در مورد اسرار وجودی حضرت فاطمه زهرا (س) حقایقی را بیان نمودند که در آموزه های دینی وعرفانی به آن حقایق اشاره گردیده است. امام خمینی (ره) فاطمه زهرا را تجلی گاه همه ی کمالات انسانی و در واقع موجودی ملکوتی می داند که به صورت انسان در عالم ملک ظهور کرده است؛ زیرا آن حضرت پاره ی وجود کسی است که برجسته ترین نمونه ی کون جامع است، به گونه ای که وقتی در مدار طبیعت و فرا طبیعت اوج می گیرد نه تنها مراتب ملک را زیر پا می گذارد، بلکه آفاق ملکوت را نیز پشت سر می اندازد و در والاترین افق شهود، به دیدار معبود بار می یابد.لذا امام خمینی (ره) به عنوان اسلام شناس جامع و فیلسوفی ژرف نگر و عارفی حقیقت بین ، حضرت فاطمه زهرا(س) را معجزه ی تاریخ و افتخار عالم وجود معرفی نمودند ، که تمام هویت انسانی در او جلوه گر شده است؛ به گونه ای که از ایشان به عنوان برترین الگوی معرفت، تقوا، علم آموزی، ولایت مداری، ساده زیستی و تربیتی نام برده اند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - زن و روابط عاشقانه ی آن در اشعار نظامی گنجوی و سهراب سپهری
      رامین خسروی اقبال
      شماره 32 , دوره 8 , تابستان 1396
      هدف در این مقاله مقایسه روابط عاشقانه از دیدگاه دو شاعر متعلق به دو دوره ی مختلف ادبی و تاریخی ایران زمین تعلق داشته، بود. این دو شاعر نگرش های متفاوتی از نظر جامعه شناسی، روان شناسی و ادبی به جایگاه زن و روابط عاشقانه داشتند. تفاوت های معرفتی این دو شاعر در نوع دیدشان چکیده کامل
      هدف در این مقاله مقایسه روابط عاشقانه از دیدگاه دو شاعر متعلق به دو دوره ی مختلف ادبی و تاریخی ایران زمین تعلق داشته، بود. این دو شاعر نگرش های متفاوتی از نظر جامعه شناسی، روان شناسی و ادبی به جایگاه زن و روابط عاشقانه داشتند. تفاوت های معرفتی این دو شاعر در نوع دیدشان به روابط اخلاقی و عاشقانه تأثیر گذاشته و تعریف و شناختی از زن را شکل داده است. روش به کار رفته روشی مقایسه ای و توصیفی است و با تکیه بر آثار دو شاعر مورد نظر به روابط عاشقانه پرداخته شده است. یافته ها نشان داد که نظامی، با توجه به روحیات شخصی و سوانح زندگی خویش و اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به نگرشی مختص به خود چونان سبکی شخصی از زن و روابط آن رسیده و به همین سان سهراب سپهری با همه ی مؤلفه های زندگی در عصر نو و تجربیات فردی خویش، تصویری منحصر به فرد از روابط عاشقانه را به مخاطب عرضه کرده است. در نهایت این نتیجه بدست آمد که روابط عاشقانه در داستان های غنایی نظامی در سه منظومه ی خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر بیشتر رنگ و صبغه ی جسمانی و زمینی گرفته است و معطوف به آن رویکرد می باشد. شاعر با در دست داشتن ابزار قوی توصیف های شگرف و خیال انگیز، خواننده را به سوی بزم و عیش و نوش و شادخواری برده است در حالیکه روابط عاشقانه در اشعار سهراب سپهری، به نوع روحانی و روانی آن محدود گشته و معشوقی اثیری در روح شاعر و عوالم آن مشاهده می شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - تبیین جامعه شناختی مشکلات تعاونی‌های زنان با تمرکز بر توانمندی های مورد نیاز مدیران
      نسیم ایزدی پوریا عطائی احمد یعقوبی فرانی
      شماره 37 , دوره 10 , پاییز 1397
      هدف این مطالعه بررسی مسائل و مشکلات تعاونی های زنان با تمرکز بر توانمندی مدیران با استفاده از روش کیفی بود که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. جامعه آماری، مدیرعاملان تعاونی های زنان استان همدان (55 مدیر عامل) ب چکیده کامل
      هدف این مطالعه بررسی مسائل و مشکلات تعاونی های زنان با تمرکز بر توانمندی مدیران با استفاده از روش کیفی بود که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. جامعه آماری، مدیرعاملان تعاونی های زنان استان همدان (55 مدیر عامل) بودند که به صورت تمام شماری مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوای استقراری و کدگذاری و طبقه بندی استفاده گردید. یافته ها نشان داد که مسائل و مشکلات تعاونی های زنان عبارتند از: محدودیت های درون خانواده، نگرانی در مورد مسئولیت های زندگی، ضعف در عملکرد سازمان های حمایتی، مشکلات مالی، تبعیض جنسیتی، ضعف جسمانی، نگرانی از آینده و ضعف در برقراری ارتباط. این مشکلات را می توان در چهار دسته کلی تر جای داد که عبارتند از: مسائل و مشکلات روان شناختی، جامعه شناختی، اقتصادی و نهادی ـ مدیریتی. در نهایت این چهار طبقه را در دو طبقه کلی، مشکلات درون فردی و مشکلات برون فردی دسته بندی نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی روان شناختی و جامعه شناختی رشد و تعالی فرهنگی زنان در منظومه فضای مجازی
      طیبه زارعی
      شماره 58 , دوره 15 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر بررسی روان شناختی و جامعه شناختی رشد و تعالی فرهنگی زنان در منظومه فضای مجازی بود. جامعه پژوهش تمام متون روان شناختی و جامعه شناختی مرتبط با منظومه فضای مجازی و رشد و تعالی فرهنگی بود. نمونه مورد پژوهش مطالب روان شناختی ، جامعه شناختی، فرهنگی و فضای مجازی چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی روان شناختی و جامعه شناختی رشد و تعالی فرهنگی زنان در منظومه فضای مجازی بود. جامعه پژوهش تمام متون روان شناختی و جامعه شناختی مرتبط با منظومه فضای مجازی و رشد و تعالی فرهنگی بود. نمونه مورد پژوهش مطالب روان شناختی ، جامعه شناختی، فرهنگی و فضای مجازی در ارتباط با زنان بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانه ای به صورت فیش برداری از مفاهیم مهم پژوهش بود. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل محتوا بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که زنان نیازمند برخورداری از سلامت روان شناحتی، مشارکت و بهره مندی از امکانات و فرصت های زندگی اجتماعی هستند و توانمندی آنان از جمله رهیافت های علمی و فرهنگی به زنان کمک می کند تا به استقلال و خودکفایی برسند. ارتقای سلامت روان شناختی و تعالی زنان تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله مهمترین آن ها عوامل قید و بندها، ارتقای فرهنگ عمومی، شبکه ها و سازمان های زنانه ، رسانه ها و فضای مجازی هستند که از آن‌ها تحت عنوان منظومه فضای مجازی یاد می شود. هم چنین سیاست گذاری صحیح و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی می‌تواند زمینه را برای حفظ تعادل و سلامت روان شناختی زنان همراه با رشد و تعالی آنان به همراه داشته باشد. برقراری ارتباط و تعامل زنان با جامعه از طریق فضای مجازی و ایجاد شبکه های عرفی و سازمان های مختص زنان از عوامل اثرگذار در حفظ سلامت روان شناختی و تعالی فرهنگی زنان است که می تواند از حوزه تخصصی و علمی به حوزه عمومی و عامه پسند وارد شود. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - اثربخشي آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ بر باورهاي همسرگزيني و ترس از شکست در ازدواج در دختران مجرد با طرحواره رهاشدگی دارای والدین مطلقه
      مریم  عباس پور گل سفیدی شهناز خالقی پور
      هدف پژوهش بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ برباورهاي همسرگزيني‌و ترس‌از‌‌ شکست در ازدواج دردختران مجرد با طرحواره رهاشدگی ‌دارای‌ والدين مطلقه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری با گروه کنترل بود. ج چکیده کامل
      هدف پژوهش بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ برباورهاي همسرگزيني‌و ترس‌از‌‌ شکست در ازدواج دردختران مجرد با طرحواره رهاشدگی ‌دارای‌ والدين مطلقه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماری دختران مجرد دارای طرحواره رهاشدگی با والدین مطلقه درشهر اصفهان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند 30 نفرانتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ (1998)، نگرش‏های مربوط به انتخاب همسرکاب و همکاران (2003) و پرسشنامه ترس از شکست در ازدواج اسماعیل پور و نورمحمدی (1398) بود.گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای با استفاده از برنامه آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مورد مداخله قرار گرفتند ولی برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس‌با اندازه گیری مکررانجام شد. ‌نتایج نشان داد آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مبتنی بر باورهای فرهنگی بر‌ طرحواره طرد و رهاشدگی، باورهاي همسر¬گزيني شامل عشق باوری، تجربه محوری، ایده آل‌گرایی، متضاد جویی و آسان بینی و متغیر ترس از ازدواج در مرحله پس آزمون تاثیر معنی داری دارد. براساس یافته های پژوهش آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ¬، بر باورهاي ناكارآمد همسرگزيني‌و ترس از ازدواج دختران مجردی که طرحواره طرد و رهاشدگی و دارای والدين مطلقه هستند اثربخش بود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - رابطه بین سبک های تفکر و حل مسئله با رضایت زناشویی در زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسر
      مژده ظریفی اقبال زارعی
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر و حل مسئله با رضایت زناشویی در زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسر بود. جامعه‌ی آماری تمامی زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسر در شهر یزد بود. نمونه پژوهش ۱۵۰ نفر زن بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر و حل مسئله با رضایت زناشویی در زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسر بود. جامعه‌ی آماری تمامی زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسر در شهر یزد بود. نمونه پژوهش ۱۵۰ نفر زن بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد.برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه رضایت زناشویی انریج (۱۹۸۹)، پرسشنامه سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر (۱۹۹۱) و پرسشنامه سبک‌های حل مسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶) استفاده شد. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه هم¬زمان تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج یافته‌ها نشان داد که بین رضایت زناشویی با سبک‌های تفکر قانون‌گذار، اجرایی، سلسله‌مراتبی، آنارشی ، جزئی‌نگر، درون‌نگر، برون‌نگر و نیز سبک‌ حل مسئله کارآمد رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین رضایت زناشویی با سبک قضاوتی ، سبک الیگارشی و حل مسئله ناکارآمد همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد. و بین رضایت زناشویی با سبک‌های تفکر مونارشی، کلی‌نگر، آزاداندیش و محافظه‌کار همبستگی معنی داری وجود ندارد. هم چنین نتایج نشان داد که سبک‌های تفکر قانون‌گذار، سلسله‌مراتبی، جزئی‌نگر، درون‌نگر و سبک‌های حل‌مسأله کارآمد و ناکارآمد توانسته‌اند ۹/۵۶ درصد از واریانس رضایت زناشویی را پیش‌بینی کنند(۰۰۱/۰p<). وسایر متغیرها توان پیش‌بینی رضایت زناشویی را نداشتند. بنابراین برخی از سبک‌های تفکر وسبک های حل مسئله در زنانی که مورد بدرفتاری هیجانی و فرهنگی همسران خود قرارگرفته‌اند می توانند با بهره گیری از زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب موجب افزایش رضایت زناشویی شوند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - تجربه زیسته مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی: مطالعه پدیدار شناختی
      سارا تقی زاده هیر محمد نریمانی سیف اله آقاجانی مهریار ندر محمدی سجاد بشرپور
      هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیسته مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. جامعه آماری تمام مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود که در سال 1401 به بخش روانپزشکی بیمارستان فاطمی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 20 نفر از ما چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیسته مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. جامعه آماری تمام مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود که در سال 1401 به بخش روانپزشکی بیمارستان فاطمی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 20 نفر از مادران بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت مادران این کودکان گردآوری شد. داده‌ها به روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی (2002) تحلیل شد. یافته های حاصل از تجارب زیسته مادران در قالب پنج مضمون اصلی و نوزده فرعی طبقه بندی گردید. مضمون های اصلی شامل مسائل فردی کودک، مسائل خانواده، مسائل اجتماعی، فرهنگی و هیجانی، مسائل درمانی و مسائل مدرسه بودند. هم چنین نتایج به دست آمده از تحلیل تجارب زیسته مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی حاکی از وجود مجموعه‌ای مشکلات از جمله تفاوت های فرهنگی و تجربیات وابسته به فرهنگ و میزان تحصیلات شرکت کنندگان اشاره کرد. دسته ای دیگر از این مشکلات به دلیل دانش کم مادران و محیط آموزشی است. مشکلات کودکان موجب اختلال در کارکرد طبیعی خانواده می شود و روابط اجتماعی ، فرهنگی و تعاملات آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابرین آگاه سازی مادران از ماهیت اختلال و آموزش الگوهای تعاملی با این کودکان می تواند از مشکلات پیش رو در این خانواده ها جلوگیری کند. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    مدير مسئول
    سحر صفرزاده (استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. )
    سردبیر
    فرح نادری (استاد، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. )
    مدیر داخلی
    سحر صفرزاده (استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. )
    هیئت تحریریه
    یوسفعلی عطاری (استاد، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران) عبدالله امیدی (استاد، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران) سوسن آل رسول (استاد، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران) فرح نادری (استاد، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران) تهمینه شاوردی (دانشیار، گروه جامعه شناسی، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، واحد جهاد دانشگاهی، تهران، ایران) محمدمهدی صفورائی پاریزی (دانشیار، گروه روان‌شناسی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران) فاطمه گلابی (دانشیار، گروه جامعه شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران) رضا پاشا (دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.) بهنام مکوندی (دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.) اکبر آقاجانیان (استاد، گروه جامعه‌شناسی و مطالعات بین رشته‌ای، دانشگاه ایالتی فایتویل آمریکا،کارولینای شمالی، آمریکا) پدرام خسرونژاد (استاد، گروه پژوهشی دین و جامعه، دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه وسترن سیدنی، استرالیا) شروق کاظم سلمان (استاد، گروه روان شناسی، دانشگاه بغداد، بغداد، عراق) ویلیام الکس پرایدمور (استاد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه آلبانی آمریکا، دانشگاه ایالتی نیویورک، آمریکا)
    شاپای الکترونیکی:2981-1287

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    smsn2010@gmail.com
    نشانی
    ایران، خوزستان، اهواز، اتوبان گلستان، میدان کارگر (فرهنگ شهر)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشکده علوم انسانی(شهید بهشتی)، دفتر نشریه روان‌شناسی فرهنگی زن. صندوق پستی: 1915شماره تماس:  986133348382+ و  986133163339+شماره نمابر: 986133348382+    پست الکترونیکی: jzf@iauahvaz.ac.irوب سایت:  https://jwc.ahvaz.iau.ir/
    تلفن
    986133163339+
    تلفكس
    986133348382+
    کد پستی
    ۶۱۳۴۹-۳۷۳۳۳

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 15
    تعداد شماره ها 60
    تعداد مشاهده مقاله 30488
    تعداد مقالات ارسال شده 1194
    درصد پذیرش 35 %
    زمان پذیرش(روز) 103
    آخرین به روزرسانی 23/02/1403